Monday, October 10, 2011

Tolong Bagi Idea Supaya Pencen Nanti Sattle Komitmen Loan Rumah....

Selepas entry aku yang 3rd August hari tu... maka hari ni aku ada perancangan lain lah. Aku kakitangan kerajaan berumur awal 40an (41 lah..) dan belum ambil gomen homeloan. Masa mula2 dulu duduk rumah sendiri kat Bukit Mertajam, rumah teres 2 tingkat ja (rumah 1)... pas tu bagi sewa until now. Pastu beli kat Shah Alam(Rumah 2) (ala..area UiTM), juga rumah teres 2 tingkat Shah Alam. Duduk sendiri... Boringlah, asyik duduk rumah berkongsi dinding.... tanah setakat 22kakiX 70kaki...

Aku plan nak duduk rumah sebuah pulaklah...atau bahasa glamournyer... bungalow... ada sebidang tanah individu gran area permatang pauh nak dijual RM110k... kecik je...dalam 4000sq.ft je.. tapi ok la. Tapi kalau buat rumah yg footprint 26ft by 55ft, dua tingkat..sekitar 2500-2700 sq.ft built up, rasanya ok dah. Campur itu ini sedikit..kos bina rumah boleh gi RM300k. Jadi kos nya, tanah dan rumah dah jadi RM410k. Camna nak apply loan tu... aku target Gomen Loan. Kalau nak beli tanah dulu pastu buat rumah guna gomen loan boleh agaknya... cuma aku layak 380k saje... sedangkan akunyer plan menjangkaui rm410k.

Tapi kan... kalau aku buat komitmen RM410 (RM380 untuk rumah + insuran RM30k).. selama 30 tahun. Now aku 41 yrs. So pada masa aku pencen nanti at age 56yrs... maka banyaklah komitmen aku, kira2 RM278k untuk full sattlement atau kalau terus bayar sampai umur 71 tahun... Perlu diingatkan walau PM kita umum dalam budget 2012 baru ni bahawa had umur pencen dinaikkan kepada 60 tahun... aku tak berminat nak kerja lagi apabila umur 56 tahun, coz nak fokus beramal ibadat lah... Jadi problem statementnya disini adalah... aku nak pencen umur 56 tahun... tapi pada masa tu komitmen rumah aku ada banyak lagi...so camna??.. Sahabat2 ada ide bernas tak???

!@#$%^&&&^%$

Kalau aku beli ... kondo mutiara 2 bijik...Apartment Pesona sebijik... Pauh Damai 2 Bijik....(semuanya terletak di Permatang Pauh...). Kalau average harga 100k. After 14 years... baki hutang untuk full sattlement tinggal 66k. Katalah harga masa tu (Tahun 2026), average 130k (aku main belasah je..)... maka setiap rumah creating me RM64k... kalau 5 units..maka aku ada RM320k cash... WooWW..ok gak kalau guna duit ni untuk buat full sattlement rumah sesebuah(bungalow) aku....

Guna OPM & OPE .... beli rumah tak keluar modal (sebenarnya keluar tapi dapat balik after 6-10 month)... bulan2 orang tolong bayarkan... kita cuma manage je... best kan.....

No comments:

Post a Comment